Penyelenggaraan Pendidikan Agama Islam secara Holistik dan Integratif dengan Pendidikan Umum di SDI Al-Azhar 36 Bandung

Authors

  • Hikmah Aulia Zannah Universitas Pendidikan Indonesia Author
  • Agus Fakhruddin Universitas Pendidikan Indonesia Author https://orcid.org/0000-0002-7308-3308
  • Mokh. Iman Firmansyah Universitas Pendidikan Indonesia Author

Keywords:

Holistic, Integrative , Islamic Religious Education in Schools

Abstract

The dichotomy between religious education and general education still often occurs in educational practices in Indonesia, which causes national education goals to not be achieved. This research aims to photograph Islamic Religious Education in a holistic, integrative manner held at SDI Al-Azhar 36 Bandung. A qualitative case study design was used, where data collected from interviews, observation, and documentation was analyzed through the stages of data condensation, data display, and data verification. This research found that there are three essential things in it, namely: the concept of implementing Islamic Religious Education holistically and integratively with general education at SDI Al-Azhar 36 Bandung, the process of implementing Islamic Religious Education holistically and integratively with general education at SDI Al-Azhar 36 Bandung, and the results of implementing Islamic Religious Education holistically and integratively with general education at SDI Al-Azhar 36 Bandung.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daftar Pustaka

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. syakir Media Press.

Asror, M., Bakar, M. Y. A., & Fuad, A. Z. (2023). Modernisme Pendidikan Islam dalam Pemikiran Mahmud Yunus: Analisis dan Relevansinya dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam Indonesia Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(1), 35–52. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2023.vol8(1).11693

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951

Azman, Z. (2019). Pendidikan Islam Holistik dan Komprehensif. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 26(1).

Azzahra, A., Sholihah, A., & Asy’ari, A. M. (2023). Pendidikan Holistik Berbasis Islam: Implementasi dalam Membentuk Karakter Siswa Di era 4.0. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(1).

Bahri, S. (2017). World View Pendidikan Islam tentang Pembentukan Karakter Peserta Didik yang Holistik dan Integratif. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 7(2), 179. https://doi.org/10.22373/jm.v7i2.2361

Bashori. (2017). Pradigma Pendidikan Islam (Nilai-nilai ISlam dalam Pembelajaran). Jurnal Penelitian, 11(1), 141.

Bustari, B. (2019). Konsep Pendidikan Hadhari. Journal Pendidika Islam, 8(1), 1–23.

Fahmi, I. R., & Rohman, M. A. A. (2021). Non-Dikotomi Ilmu: Integrasi-Interkoneksi dalam Pendidikan Islam. AL-MIKRAJ : Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN: 2745-4584), 1(2), 46–60. https://doi.org/10.37680/almikraj.v1i2.750

Fathurohman, O. (2019). Kontribusi Pendidikan Karakter dalam Sistem Pendidikan Nasional. Eduprof : Islamic Education Journal, 1(1), 1–20. https://doi.org/10.47453/eduprof.v1i1.3

Gufron, I. A., Rosini, N., & Taufiqurrahman, T. (2020). Pendidikan Holistik Berbasis Keagamaan pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Bina Ummah Sumber Kabupaten Cirebon. Eduprof : Islamic Education Journal, 2(2), 149–161. https://doi.org/10.47453/eduprof.v2i2.25

Herawati. (2023). Pendidikan Holistik Dalam Pembentukan Karakter Multikultural Pada Pesantren Modern Dan Tradisional. In UIN Fatmawati Bengkulu Dissertation. http://repository.iainbengkulu.ac.id/11416/1/Disertasi Herawati 2023.pdf

Hidayat, T., Zakiyah, N., Dillah, I. U., & Lessy, Z. (2022). Pendidikan Holistik dalam Pembelajaran PAI: Perspektif Al-Qur’an dan Hadis. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5.

Hidayat, Taufik. (2019). Pembahasan Studi Kasus sebagai Bagian Metodologi Pendidikan. Jurnal Study Kasus, August, 128.

Jayanti, G. D., Setiawan, F., Azhari, R., & Putri Siregar, N. (2021). Analisis Kebijakan Peta Jalan Pendidikan Nasional 2020-2035. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 6(1), 40–48. https://doi.org/10.47435/jpdk.v6i1.618

Junaid, I. (2016). Analisis Data Kualitatif dalam Penelitian Pariwisata. Journal Pariwisata, 10.

Kholik, N. (2020). Terobosan Baru Membentuk Manusia Berkarakter di Abad 21: Gagasan Pendidikan Holistik Al-Attas. EDU PUBLISHER.

Mariani. (2021). Pendidikan Holistik dalam Islam: Studi terhadap IQ, EQ, dan SQ. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 11(1), 1–6. https://doi.org/10.18592/jtipai.v11i1.4780

Muqowim, F. W. T. H. (2021). Konsep Pendidikan Holistik dalam Membina Karakter Islami. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5, 157–180.

Muspiroh, N. (2013). Integrasi Nilai-nilai Islam dalam Pembelajaran IPA di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 28(3), 173. https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/Quality/article/view/2099

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778–27787.

Primarni, A., & Khairunnas. (2016). Pendidikan Holistik: Format Baru Pendidikan Islam Membentuk Karakter Paripurna. AMP Press.

Ramadhan, R. A., & Setiawan, H. R. (2022). Pentingnya Pembelajaran Pendidikan Agama Islam untuk Membentuk Akhlak Siswa di Sekolah SMA Swasta PAB 8 Saentis. 01, 263–268.

Rasyid, I. (2019). Konsep Pendidikan Ibnu Sina tentang Tujuan Pendidikan, Kurikulum, Metode Pembelajaran, dan Guru. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 18(1), 779–790. https://doi.org/10.30863/ekspose.v18i1.368

Sodikin, A. (2020). Perdebatan Dikotomis Ilmu dan Agama. Al-Fatih: Jurnal Studi Islam, 15(02), 156–170. https://ejurnal.staimaarif.ac.id/index.php/alfatih/article/view/17%0Ahttps://ejurnal.staimaarif.ac.id/index.php/alfatih/article/download/17/14

Sunhaji, S. (2014). Model Pembelajaran Integratif Pendidikan Agama Islam dengan Sains. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(2), 334–358. https://doi.org/10.24090/insania.v19i2.719

Suprayogo, I. (2017). Membangun Integrasi Ilmu dan Agama: Pengalaman UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. PROCEEDING IAIN Batusangkar, 1(1), 27–46. https://ojs.iainbatusangkar.ac.id/ojs/index.php/proceedings/article/view/531

Widodo, H. (2021). Pendidikan Holistik Berbasis Budaya Sekolah. UAD PRESS.

Widyastono, H. (2012). Muatan Pendidikan Holistik dalam Kurikulum Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 18(4), 467–476. https://doi.org/10.24832/jpnk.v18i4.102

Yogiswari, K. S. (2018). Pendidikan Holistik Jiddu Krishnamurti. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 5(1), 33–42. https://doi.org/10.25078/gw.v5i1.610

Downloads

Published

10-09-2024

How to Cite

Penyelenggaraan Pendidikan Agama Islam secara Holistik dan Integratif dengan Pendidikan Umum di SDI Al-Azhar 36 Bandung. (2024). Allama: Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1(1), 41-56. http://jurnal.appki.or.id/index.php/allama/article/view/7